Hoe komt de oud ijzer prijs eigenlijk tot stand?

De export van oud ijzer

Doordat Nederland nagenoeg geen mogelijkheden heeft voor het omsmelten van oud ijzer, wordt bijna al het vrijkomend oud ijzer uit ons land geëxporteerd. Een klein gedeelte hiervan verdwijnt naar buurland Duitsland. Hier zitten veel staalproducenten die oud ijzer schroot inzetten als basisgrondstof. Echter, het gros van het vrijkomend oud ijzer schroot in Nederland wordt geëxporteerd naar Turkije, Egypte en India. Doordat het inkopen van oud ijzer schroot voornamelijk in euro’s worden gedaan en verkopen vaak in Amerikaanse dollars worden gedaan, is de euro/dollar koers ook van invloed op de prijs. Een sterke dollar draagt bij aan een sterke export markt voor oud ijzer schroot.

De Rotterdamse haven

Nederland beschikt met Rotterdam wel over de grootste haven van Europa en één van de grootste havens van de wereld. Van hieruit wordt het ijzerschroot veelal verladen in grote zeeschepen met een capaciteit tussen de 30.000 en 45.000 ton. Deze zeeschepen varen vervolgens naar het land van bestemming alwaar het weer wordt omgesmolten tot een nieuw product. Dit geeft Nederland een onderscheidende concurrentie positie op het gebied van oud ijzer schroot in de Europa.

De kwaliteit van het ijzerschroot

Maar uiteraard zijn ook factoren zoals zuiverheid en kwaliteit  van invloed bij de totstandkoming van de oud ijzer prijs. Fabrieken hebben doorgaans de volledige vrije keus waar zij materiaal inkopen. Nederland, België, Verenigde Staten, Canada, etc. Het kan zo zijn dat ze per land of continent meer of minder betalen dan het andere continent. Daarom investeren veel Nederlandse schrootbedrijven in opleiding van medewerkers en de aanschaf van zuiveringsinstallaties om de kwaliteit van het oud ijzer op te werken en zo de concurrentiepositie van Nederland in de mondiale schrootmarkt op peil te houden.

Terug