Krommenhoek Metals 100 jaar: een mijlpaal om trots op te zijn

In 1925 begon overgrootvader Dirk Krommenhoek met een kleine sigarenwinkel aan de Vlietkade 60 in Rotterdam. Al snel combineerde hij dit met de handel in lompen en metalen. Het vervoer ging toen nog per paard en wagen, maar de basis was gelegd. Wat begon als een bescheiden onderneming, is in de loop van een eeuw uitgegroeid tot een toonaangevend familiebedrijf in metaalrecycling – met vestigingen tot ver buiten Rotterdam.

In 2025 viert Krommenhoek Metals het 100-jarig bestaan. “Dit jaar zijn we trotser dan ooit”, vertelt Bas Krommenhoek. “Trots op onze geschiedenis, onze mensen en de impact die we maken in de circulaire economie.”

Samen vieren

Het jubileum werd groots gevierd. Het voltallige personeel werd uitgenodigd op een externe locatie voor een dag vol teambuildingactiviteiten, gevolgd door een gezamenlijke barbecue. “Mijn vader en onze directeur Lútzen Brink hebben een toespraak gehouden en alle medewerkers kregen een medaille met het speciaal voor het jubileum ontwikkelde logo”, zegt Bas.

Ook aan onze relaties is gedacht. Zij ontvingen een mailing met een leaflet waarin de historie van de afgelopen eeuw werd samengevat, samen met een limited edition jubileumpin met het 100-jarig logo als symbool van de gezamenlijke reis. “We hebben hier heel veel leuke en positieve reacties op gekregen.”

Historie op de kaart

Ter ere van het jubileum is er ook een speciale pagina op de bedrijfswebsite gelanceerd. Daar delen we bijzondere verhalen en foto’s uit ons rijke archief. “We willen laten zien waar we vandaan komen, met beelden en anekdotes uit de afgelopen decennia.”

Veerkracht door de generaties heen

De geschiedenis van het bedrijf laat zien hoe belangrijk veerkracht en aanpassingsvermogen zijn geweest. “In de afgelopen 100 jaar hebben we veel meegemaakt”, blikt Bas terug. “Van oorlogsjaren waarin vergunningen werden ingetrokken tot periodes van economische uitdaging waarin onze familie alles op alles zette om het bedrijf voort te zetten. Onze veerkracht en innovatiedrang hebben ons telkens sterker gemaakt. Het was onze visie om kansen te grijpen en ons aan te passen aan de veranderende wereld die ons heeft gebracht waar we nu staan: een moderne, duurzame organisatie die een essentiële rol speelt in de circulaire economie.”

Groei en ontwikkeling

De afgelopen jaren zijn gekenmerkt door vernieuwing. Zo is de rebranding van de dochterbedrijven afgerond. “Dat is echt een kroon op onze jubileumviering.” Whale Recycling richt zich inmiddels zelfstandig op recycling van elektronica en datavernietiging. ReactPGM is actief in de katalysatorenmarkt en met Oyo Alloys hebben we een joint venture opgezet voor hoogwaardige aluminium- en messingsoorten. “We zijn heel trots op deze dochterbedrijven, die inmiddels helemaal onafhankelijk draaien.”

Internationale groei maakt daar ook onderdeel van uit. In 2019 opende Krommenhoek Metals twee vestigingen in IJsland. “De activiteiten zijn hetzelfde als in Nederland. We kopen oude metalen in van de industrie en transporteren ze in bulk naar Nederland, waar ze bij ons in Rotterdam worden verwerkt.” De samenwerking met lokale partners speelt hierin een sleutelrol. “We bedienen echt de lokale markt met een containerservice, zoals we ook in Nederland doen. Juist doordat we samenwerken met lokale mensen, werkt het zo goed.”

Hergebruik stimuleren

Ook op productniveau blijven we vernieuwen. Met de internationale webshop www.ballast-producten.nl maken we hergebruik van restmaterialen mogelijk. “Hiermee zetten we echt in op hergebruik. Recycling is natuurlijk al heel goed, maar hergebruik is nog beter voor het milieu. En natuurlijk is er een enorme kruisbestuiving met de schroothandel. We kopen namelijk restpartijen staal en lood in, welke mogelijk ingezet kunnen worden voor hergebruik. Hierin zien we veel toegevoegde waarde.”

Verbinden met de nieuwe generatie

In mei organiseerden we het netwerkevenement MRF Young Metal Masters, speciaal voor professionals onder de 40 jaar. “Vanwege het honderdjarig bestaan zijn we gevraagd om dit te hosten. Dat was heel erg leuk. Hierbij konden we Krommenhoek en onze dochterbedrijven presenteren aan gelijkgestemden in de branche. Veel mensen kennen je van horen zeggen. Het was erg leuk om elkaar te ontmoeten en om je open te stellen. Vaak is er veel overlap. Er waren mensen uit de tweede en derde generatie van een familiebedrijf. Zij zijn met dezelfde dingen bezig en lopen vaak tegen dezelfde punten aan. Het is fijn om met elkaar te kunnen netwerken en in gesprek te gaan.”

Digitalisering als fundament

Ook achter de schermen zijn grote stappen gezet. “Al onze bedrijfsprocessen staan in de cloud. Alles is gedigitaliseerd. Bij ons gebeurt er niets meer op papier. Dat bespaart tijd en zorgt ervoor dat we niet meer bedrijfsgebonden zijn. Ook vanuit huis of bijvoorbeeld – als je op zakenreis bent – vanuit het hotel is alles direct inzichtelijk. Een ander groot voordeel zijn natuurlijk de administratieve lasten, die enorm omlaag zijn gegaan. We hebben altijd inzicht en controle.”

Employer branding: niet lullen, maar recyclen

Om nieuwe collega’s aan te trekken is in 2024 de werkenbij-website werkenbijkrommenhoek.nl gelanceerd. “Het is moeilijk om aan mensen te komen en ook voor ons lastig om aan kraanmachinisten, chauffeurs, weegbrugmedewerkers te komen. Mijn zus Britt doet bij ons de HR en zij had bedacht om een aparte branding op te zetten voor het werven van goede mensen. Samen met een reclamebureau hebben we een hele campagne uitgedacht: ‘niet lullen, maar recyclen’, met gave rauwe foto’s en dito filmpjes. Zorgt ervoor dat wanneer we vacatures plaatsen, er ook daadwerkelijk reacties en aanmeldingen komen. Heeft al geresulteerd in veel goede nieuwe collega’s.”

De kracht van familie

Wat voor Bas persoonlijk het meest bijzonder is aan dit jubileumjaar? “Dat we nog steeds een echt familiebedrijf zijn waarin mijn vader en mijn zus actief zijn. Het is fijn om dit met elkaar te mogen doen. Generaties Krommenhoek hebben zich met hart en ziel ingezet om het bedrijf te maken tot wat het nu is. Onze kernwaarden zijn in al die jaren onveranderd gebleven: betrouwbaarheid, vakmanschap en sterke relaties met klanten.” Zoals opa Joop altijd zei: “Hij die de waarde van zijn woord niet kent, staat rap als koopman slecht bekend.” Volgens Bas vormt dit motto nog steeds de basis van het dagelijks werk.

Blik op de toekomst

Tegelijk met de viering van het jubileum blijft de blik gericht op de toekomst. “De wereld verandert en wij bewegen mee. Duurzaamheid staat centraal in alles wat we doen. Door te investeren in moderne technieken en oplossingen dragen we bij aan een circulaire economie en de klimaattransitie. Ons doel is om metalen en grondstoffen zo lang mogelijk in de keten te houden, met respect voor mens en milieu.”

De impact die Krommenhoek Metals maakt, wordt zichtbaar gemaakt in het jaarlijkse Impact Report. “Dat sturen we naar klanten, banken en overheden. We vinden het heel belangrijk om te laten zien wat we doen en wat de impact daarvan is. Wij geloven dat dat de weg voorwaarts is. We blijven inzetten op duurzaamheid en een verdere ontwikkeling daarvan.”

Ook de aankomende duurzaamheidswetgeving wordt nauwlettend gevolgd. “De duurzaamheidsrapportage CSRD is uitgesteld, maar wij verwachten dat deze op termijn wel steeds belangrijker gaat worden. Daarom blijven we onze klanten van cijfers voorzien. Hiervoor gebruiken we de CO2-Rapportagetool van onze branchevereniging MRF. Daarmee wordt de CO2-besparing inzichtelijk gemaakt van de metalen die bij ons worden ingeleverd. Bedrijven kunnen deze cijfers vervolgens gebruiken. Dit soort inzichten willen we nog verder doorontwikkelen. Dat is in onze ogen de weg voorwaarts.”

Tot slot noemt Bas nog een groeiplan: “Voor Whale Recycling zijn we momenteel actief op zoek naar een nieuwe locatie om onze groei te kunnen voortzetten. We focussen ons daarbij op de regio Noord-Brabant om te vestigen.”

Terug