Schrootprijzen en staalprijzen markt update
Na een kleine opleving van de oud ijzer schrootprijzen is het nu gedaan met deze minieme opwaartse trend.De afgelopen week zijn de schrootprijzen met ruim €15,- per ton gedaald. Hierdoor staat de oud ijzer prijs nu op het niveau van juni dit jaar. “Wij noteren schrootprijzen voor franco leveringen aan de werf van ca. €200,- per ton of meer, wat zeker niet slecht te noemen is.” Aldus Bas Krommenhoek van het in Rotterdam gevestigde Krommenhoek Metals.
Op de non-ferro markt is gelukkig een lichtpuntje te noteren voor zowel het aluminium als het koper. “Voor de koper gemengd prijs noteren wij bedragen van ruim boven de € 5100,- per ton. Echter de prijzen zijn in beweging!” Aldus Bas Krommenhoek. Ook het LME laat zien dat de prijzen van oud koper elke dag met honderden euro’s per ton fluctueren. Hierdoor is het erg lastig om een waardebepaling voor langere tijd te voorspellen.
De afgelopen tijd zijn er veel discussies gaande over de schrootkwaliteiten die Europa exporteert en dus ook Nederland. Het Nederlandse schroot werd voorheen altijd als uitstekende kwaliteit beoordeeld door diverse afnemers uit Azië, Brazilië en Turkije, maar er is nu een zeker kwaliteitsverlies waargenomen door de buitenlandse afnemers, zij hebben daarom ook aan Nederlandse exporteurs doorgegeven dat zij hun kwaliteit dienen te verbeteren. Er zijn al diversen ladingen geweigerd of tegen een gereduceerd tarief afgenomen. Dit houdt in dat de kwaliteit van het Nederlands export schroot omhoog zal moeten gaan om weigeringen in de toekomst te voorkomen.
De staalfabrieken zijn grootinkopers van al het schroot wat wereldwijd gerecycled wordt. Het gebruikte staal is als afval product na omsmelting weer een prachtig begin van uw eind product. Schroot wordt voor bijna 100% gerecycled. Daarom zijn de schrootprijzen van directe invloed op de nieuw staalprijzen.
De fabrieken kampen al lange tijd met relatief (te) lage verkoopprijzen. De prijzen voor grondstoffen als schroot, maar ook ijzererts en chokes, zijn samen met energie en transport een belangrijk kostencomponent aan de inkoopzijde. Deze inkoop is voor de staalfabrieken de afgelopen maanden niet significant gezakt. Daarom proberen de staalfabrieken reeds maanden hun aangekondigde verkoopprijzen met kleine stapjes te verhogen, met ca. €15-€30 per ton. Maar de daadwerkelijke transactieprijzen zijn wel gedaald.
In Europa hebben we te maken met een overproductie ten opzichte van de vraag. Tot op zekere hoogte zorgt, zoals in elke markt, een prijsverlaging tot aankopen door o.a. voorraadhouders in de keten. Maar de staal voorraadhouders zijn sinds het begin van de crisis zeer voorzichtig geworden met het aanleggen van grotere voorraden en kritisch in het beheer daarvan. Hierdoor leiden prijsverlagingen niet tot de voor fabrieken zo gewenste aankopen. Er is simpel weg te veel aanbod, te weinig vraag.
De laatste tijd publiceert staalprijzen.nl veel over sluitingen en samenvoegingen van staal producenten en voorraadhouders, helaas voor de betrokkenen hierbij. Maar deze sluitingen zijn onmiskenbaar benodigd. Tot dat de balans in aanbod en vraag terug is, hetzij door productie verlagingen, hetzij door een toename van de vraag, ziet staalprijzen.nl de staalprijzen niet significant stijgen. Als de schrootprijzen naar een dieptepunt zakken, zal dit terug te zien zijn in de nieuw staalprijzen.
Terug